Özgür Yazılım Linux

Linux Nedir ?


Linux bir Unix işletim sisteminin türevidir. Linux serbestçe çoğaltıp dağıtabildiğimiz ve ücretsiz temin edebileceğimiz bir işletim sistemidir. Bu işletim sisteminin dünya da pek çok geliştiricisi vardır. Özgür yazılım olduğu için serbest bi şekilde geliştirilebilir.

Linux 1990' lı yılların ortalarından itibaren yoğun bir ilgi görmüş ve popülerlik kazanmış bir işletim sistemidir. Şuan günümüzde Linux'un 260 dan daha fazla dağıtımı vardır. Bu dağıtımlar arasında da Türkiye'de Tübitak tarafından geliştirilen Pardus yeralmaktadır.

Neden Linux Kullanmalıyız ?


Linux özgür bir yazılımdır. Linux'da kullanım hakları gibi herhangi bir kısıtlama yoktur. Linux'u istediğimiz şekilde istediğimiz amaç için kullanabiliriz ve isteklerimize göre üzerine eklemeler yapabilir yani serbest bi şekilde geliştirebiliriz. Linux demek özgürlük demektir.

Linux'u ücretsiz olarak temin edebiliriz.

Programcılar için büyük bir avantajdır, açık kaynak kodlu yani free olarak dağıtılır. Programcılar istedikleri şekilde eklemeler, çıkarmalar yapabilir istedikleri amaç doğrultusunda geliştirebilirler.

İşletim sistemlerinin temelini oluşturan çekirdek kullanıcı tarafından derlenebilir.

Linux güvenli bir yazılımdır. Diğer işletim sistemlerine göre virus, spyware, trojen gibi tehditler içermez. Bu tür tehditlere karşın daha güvenlidir. Ayrıca Linux daha az kullanıldığı için de bu tür tehditlerde azdır, pek raslanmaz.

Linux programlamaya meraklı olanlar için eğleceli bir yazılımdır. Masaüstü arayuzle yapılabilen çoğu işlem hatta daha fazlası Terminal(Console) ile kodlar kullanılarak yapılabilir.

Linux diğer işletim sistemleriyle diski paylaşabilir, yani diğer işletim sistemlerinin yanına kurulabilir. (Örnek olarak ben bilgisayarımda Windows7 ve Ubuntu 13.10' u yan yana kullanıyorum.)

Linux'un bunlar gibi daha bir çok avantajlı tarafı vardır. Bu avantajlarının yanısıra birde dezavantarlarıda vardır.

Bu dezavantajlardan bazıları şunlardır;


Linux sürekli gelişiyor olması bir dezavantajdır.
Henüz tüm ihtiyaçları karşılayamıyor olması da bir dezavantajdır.
Linux ücretsiz bir yazılım olmasıyla bir çok program şirketi ticari ücretli programları Linux üzerine geliştirmemesine sebep oluyor.
Linux'un ücretsiz olarak dağıtılması insanların gözünde Linux'un güvensiz, sağlam olmadığı kuşkusunu uyandırıyor.
Linux'un böyle birçok dezavantajıda bulunmaktadır.

Linux Kurmak İstiyorum


Linux'u geçici olarak kullanmak test etmek denemek istiyorum ancak diskime kurmak istemiyorum diyenler için güzel bir çözüm yolu var.
İstedikleri bir Linux dağıtımını veya herhangi bir işletim sistemini Sanal Makine(Örnek olarak Wmware) üzerine kurup deneyebilirler.

Linux'a nerden ulaşabilirim ?







Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Active Directory GPO(Group Policy Objects) Nedir ? Ne İşe Yarar ? Nasıl Uygulanır ?

Cisco Packet Tracer ile Cisco Cihazlarda Vlan Yapılandırması

Windows Server 2012 Dns Server Kurulum ve Konfigürasyonu